Václav Bárta - režisér
SVATOJÁNSKÁ NOC V DOLNÍCH POČERNICÍCH
V pátek 23. června 2006 se v Praze v přírodním areálu v Dolních Počernicích uskutečnil první,
"pilotní" program zajímavého projektu režiséra Václava Bárty a společnosti HISTORY.
Pod hlavičkou Prahy - Evropského města kultury 2000 a pod záštitou Městské části Dolní Počernice
se v předvečer svátku svatého Jana konala SVATOJÁNSKÁ NOC. Atmosféra začátku léta je od věků
spojena s tajemstvím svatojánských ohňů a kouzel. V počernickém mlýně si letos navíc dali
dostaveníčko múzy a básníci (Jan Vodňanský, Pavel Dostál, mladí v zastoupení folkového
dua KOUKOL z Rokycan, aj.), poezii s sebou přinesl na lucerničkách také průvod svatojánských
broučků, dětí z počernické základní školy. Z nesmrtelné Karafiátovy knihy poté předčítali mnozí
slavní Janové (Potměšil, Ruml, Kasal).
Vrcholem večera však byl pořad "Erotikon letní noci" autora Václava Bárty, složený z choreografií
Aleny Skálové v podání souboru Gaudeamus Praha a Zdeňka Vejvody a Aleny Hirschové
v interpretaci souboru Rokytí z Rokycan. Kromě nich účinkovaly navíc dechová kapela Rustika
z Karlových Varů a Trio české hudby, složené z členů orchestru Národního divadla v Praze.
Václav Postránecký a Veronika Žilková ve studiu namluvili příběh "o lásce a milování, mládí
a namlouvání", předtočena byla vzhledem k akustickým kvalitám exteriéru i většina tanečních
melodií. Přesto se uplatnila i živá kapela, spojená z muzikantů Malé muziky Rokytka a Gaudeamu.
Velkým přínosem byla citlivá světelnáa zvuková režie. Rozehrány byly všechny prostorové dispozice
(malé pódium, improvizovaná taneční plocha, hráz rybníka, zdi mlýna, pivovarské sklepy). Osvětlen
a ozvučen byl celý rozlehlý zámecký park a jeho zákoutí se v teplé červnové noci rozezpívala stejně
výmluvně jako dobře vystavěný a citlivě stylizovaný pořad o mládí a lásce.
Václav Bárta jako autor a režisér znovu přesvědčil o svých kvalitách, o citu pro jevištní tvar a účin,
který má svoje prvopočátky v tvorbě pro hornobřízský Úsměv a později pro Choreu Bohemicu.
Přesvědčil nejzarytější skeptiky (mezi ně patřil také autor této recenze) mimo jiné o vkusu
a funkčnosti použití playbacku v jevištní stylizaci folkloru. Do třetice přesvědčil pražské zastupitele,
státní úředníky i poslance městské části, že jeho projekt Centra lidového umění, tradičních řemesel
a zábavy má v Praze naději a budoucnost.
V neposlední řadě Bárta dokázal doslova strhnout možná stovky návštěvníků tohoto úvodního
večera silou citového prožitku s českou lidovou písní a tancem. Co se týče spolupráce dvou hlavních
protagonistů večera, Rokytí a Gaudeamu, rozvíjí se velmi slibně. Soubory jsou na vysoké úrovni a
velmi vhodně se na jevišti doplňují. Nezbývá než popřát jim, Václavu Bártovi a nově vznikajícímu
Centru hodně zdaru. Turisté, domácí milovníci lidového umění, Hlavní město Praha, a řekl bych,
že i celá Česká republika zařízení tohoto typu již dlouho postrádají.
Zdeněk Vejvoda